Cirkellomme DIY

De små runde lommer er slet ikke så komplicerede at sy, men er charmerende og lidt anderledes end den typiske lomme vi ser på alt det smukke hjemmesyede tøj vi ser rundt omkring...

Der er sikkert allerede lavet utallige DIY's, men jeg ville gerne lige vise hvordan jeg laver lige præcis disse...

 Først finder du en passende rund genstand, som du bruger som skabelon (passere og den slags kan sikkert også godt bruges...)
 Du skal sørge for både at klippe ud til en for- og en bagside...
 Nål pipingbåndet fast på det ene stykke stof - Jeg er sådan en der elsker at bruge nåle fordi jeg godt kan lide at være helt sikker på at tingene sidder rigtigt...
 Når du er nået hele vejen rundt, klipper du pipngbåndet over - Men sørg for at have lidt ekstra til at lave overlap med
 Spræt tråden op ved det overlappende stykke...
 Klip det ekstra stykke snor inden i pipngbåndet af...
 Fold enden ind så du ikke får en flosset kant, og fold det op om det stykke pipingbånd der skal overlappes...
 Nu kan du sy det fast - Som I kan se har jeg en speciel trykfod til min symaskine (som virkelig gør mit liv meget lettere), men du kan også bruge en trykfod til usynlig lynlås... 
Jeg har sågar haft gjort det med en standard trykfod - Men jeg må indrømme, det var ret bøvlet...
 Tadahh...
Pipingbåndet er nu syet fast..!
 Nu skal det andet stykke stof syes på - Og husk at vende vrangen ud (jeg kom til at vende retten ud, så endte med at måtte sprætte op inden jeg kunne gå videre)
 Og her er jeg færdig med at sy det sammen - Husk at lave et hul som du kan vende lommen igennem...
Jeg foretrækker at sy stoffet sammen med en smal overlocksøm, fordi den kommer lidt tættere på snoren i pipingbåndet i forhold til et almindeligt ligeud-sting - hvilket jeg synes giver et pænere resultat...
 Når lommen er vendt, skal hullet syet sammen - Her har jeg gjort det med en usynlig oplægningssøm...
 Som jeg håber billederne kan forklare hvordan jeg har gjort...
 Så folder jeg flappen ned...
 Stryger den...
 Og sætter en nål i hver side for at markere hvor linjen går...
 Placer lommen på tøjet, og nål den fast når du synes den sidder rigtigt...
 Sy fra den ene nål, og rundt til den anden nål (og husk nu at fæste)...
Igen er min specielle sømfod vældig handy - jeg har rykket nålens position til højre for at få sømmen  lidt længere ind på stoffet
 Find en knap, placer den og sy den på (vil du gerne kunne bruge lommen, så husk kun at sy igennem flap og lomme, og ikke igennem selve kjolen)...
Èt Voila, Du har nu lavet en færdig cirkellomme med pipingbånd...

Jeg håber du kan bruge DIY'en, og tøv endelig ikke med at stille spørgsmål, hvis der er noget du synes driller lidt...

4 kommentarer:

  1. Rigtig fin gennemgang og smukke lommer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det er kun anden gang jeg laver en diy - så er lidt spændt på om den kan bruges

      Slet
  2. Søt kjole med fin krage og rund lomme. Alltid imponert over dere som lager slike DIY :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke så tit jeg gør det, det er et ret stort stykke arbejde synes jeg

      Slet